söndag 19 juli 2015

Pengarna styr

Att vara idrottsmorsa handlar inte bara om att packa bilen och åka och se en match då och då och det handlar inte som nu att leva 24 tim/dygnet med att sy ihop mina bitar till "Tina Flognmans Handbollsskola", det handlar också om att hinna vara mamma mm. Just nu har jag satt det mesta på paus för att orka med "TFHS 2015" och har läget under kontroll.



Plötsligt har vår egen 04a tvättat 4 maskiner tvätt, städat sitt rum, om än bitvis, vikt tvätt och lagt mina kläder på min säng, var tog en slarviga 04an vägen. Men så slog det mig, hon har insett att det kostar pengar att åka på fotbollsskola, cuper mm och då hon har siktet inställt på att även nästa år tillbringa några dagar på Ingarö IP så satte hon igår fart, jag har sagt att om hon hjälper till hemma så kan hon tjäna pengar och det kom hon på igår.

Idag han Maken inte ur sängen innan 04an var på honom om att hänga tvätten som var klar så hon kunde tvätta mer. Visst är det bra att hon plötsligt vill hjälpa till och det är med glädje jag kommer betala henne för hennes slit. Men samtidigt retar det mig att pengarna styr om ett barn ska kunna uppfylla sin dröm, att det som ofta avgör är vilka föräldrar du som barn har, om du får chansen.


Det ramlade in en lista på laget.se en dag där det stod så alla i laget kunde se vad var och en skulle betala för att vara med på en cup och det retar mig. Jag kan förstå att vissa tröttnar på att vissa barn aldrig säljer kakor, toapapper, korvar eller vad det än må vara, men jag har svårt att förstå varför man inte har en lagkassa och att oavsett om mitt eller ditt barn säljer mycket så spelar det någon roll. Nu har man på ett föräldramöte bestämt att det ska vara så, och ett demokratiskt beslut accepterar jag, men jag gillar det inte. Jag är för att man jobbar som ett lag, spelar som ett lag och alla har en plats, att alla får vara med och att ingen ska stå utanför pga pengar.

Det finns så många ungar som vi inte vet tackar nej pga att pengarna saknas, att de inte lyckas sälja saker pga hur deras situation ser ut, att föräldrarna inte har jobbarkompisar som byter pengar med varandra pga varor de köpt, att jag blir olycklig bara av att tänka på det.

Vi har valt att offra det mesta för att våra 04or ska få uppleva en sommar de sent ska glömma när det gäller både fotboll och handboll, men utan hjälp hade det aldrig gått och då vet jag att det finns många som inte vågar be om hjälp, som inte vet att det finns hjälp att få. Det vore i den bästa av världar självklart att alla ungar fick idrotta oavsett pengarna deras föräldrar kan hosta upp, att alla får vara med och det är en drivkraft jag har att försöka göra så att flera av ungarna i först Forshaga, och sen får vi se vad som händer, ska kunna vara med på vår "TFHS", utan att behöva ljuga och skylla på att de inte kan, när det egentligen handlar om pengar föräldrarna inte har eller är villiga att betala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar