fredag 31 juli 2015

"TFHS 2015" är över och pauseknappen uppe


Den 23-26 juli hade jag förmånen att vara en av de ansvariga för årets upplaga av "Tina Flognmans Handbollsskola och resultatet av det jobb jag mfl lagt ner sedan i januari. Det var nämligen då jag såg en notis på Facebook om att "TFHS" skulle ta "time out" och som den, till största delen, närking jag är tanke;

"Det går aldrig!"

Så efter att ha fått okej från de två som varit ryggraden i alla år och bildat en arbetsgrupp och styrelsen godkänt det hela så körde jag mfl på.

Nu var det dags att låta vår "fågel" flyga, se om våra idéer och lösningar bar och om vi på söndagen skulle få se trötta ben och "stjärnögon" lämna Lärcenter i Forshaga.


Efter lite prat och formel invigning av "TFHS 2015" så var det äntligen dags för den obligatoriska starten. Den obligatoriska "work outen, i värmländsk anda, som startar alla dagar under "TFHS", för att få fart på kroppen och markera att du kör vi. Det är nu Svergies svettigaste handbollsskola drar igång på riktigt och de tre dagarnas första pass samlar alla deltagare, lagansvariga mfl på golvet i Lärcenter, skolans nav.
”TFHS" handlar om att knyta vänskapsband, ha roligt, få lära sig nya saker och framför allt så handlar det om handboll och att vi satsar på att få hit instruktörer som alla bidrar på sitt sätt och med sin kunskap. Årets tema var "Förebyggande träning", vilket får många att sucka men är så otroligt viktigt och jag hörde ingen gnälla efter något av sina pass. Jag hörde faktiskt ingen deltagare gnälla någon gång under helgen, om vi bortser från att helgen var slut och att det är långt till nästa sommar.
 
Instruktörerna levde upp till mina högt ställda förväntningar och även fystränaren fick skriva autografer, men först efter att jag avslöjat att han spelat hockey för nått lag nära Forshaga. Men förutom instruktörerna, vore vi inget utan alla frivilliga funktionärer, de som fixade transporterna, maten, kiosken, hallvärdar och lagansvariga, ja alla som på ett eller annat sätt bidrog till att få denna apparat att fungera. Att tom Farfar fick skriva autografer tar jag som ett tecken på att vi alla lyckats och att vi redan nu har nästan 20 som anmält sig till nästa år säger så mycket att det är svårt att inte vara en stolt handbollsmorsa just nu.
Att vår egen 04a är helt inställd på att bli världens bästa målvakt och saknade en viss målvaktstränare från Sävehof, är ingen hemlighet. Därför är det med glädje och lättnad jag nu kan konstatera att hon är supernöjd med de MV-pass årets "TFHS" hade på schemat och hon kan tänka sig att få träffa årets målvaktsfamilj även nästa sommar, även om hon hoppas att de då kompletteras med han den där stora idolen och den tränare hon drömmer om att få ha när hon blir lite äldre.
Det var 11 olika pass de 9 grupperna skulle hinna med på de tre dagarna och sen en internmatch. MV-passen gjorde att de som var anmälda som målvakter missade ett par av de andra passen, men det var nog ingen MV som tyckte att gjorde något. Det är så sällan som allt, precis allt handlar om att vara MV och det är något som dessa deltagare uppskattar och jag har redan fått många frågor om det blir lika bra nästa år. Mitt mål är alltid att göra allt något bättre nästa gång.
 
Att vara en av de ansvariga och samtidigt handbollmorsa är inte alltid så enkelt och inte har jag hunnit varit mamma så mycket jag önskat de senaste månaderna, men det är det värt när jag såg vår egen 04as och mina handbollsungars nöjda och glada ansikten när vi möttes under helgen. Att vår P04a hann med att göra ett och annat bus och inte alltid var en stjärnelev betyder bara att han trivdes och att allt positivt han fick höra blev lite för mycket. Det är svårt att ta emot positivt beröm när man inte är van att få det av andra än några få och då av de som står en nära, men när vuxna som man aldrig träffat inte dömer ut en utan säger bra saker då blir det svårt, hur knepigt det än må låta.
 
 
 
Jag nådde mitt mål, då i januari när jag fick det stora förtroende att försöka genomföra årets "TFHS" ihop med arbetsgruppen, skolans rektor och styrelsen; Målet att söndagen den 26e juli få se trötta ben och "stjärnögon" lämna Lärcenter i Forshaga.
Jag sänder här ett tack till alla ni som på ett eller annat sätt bidragit till detta, det är alla ni som jobbat med "TFHS 2015", men även alla nära och kära som funnits för mig, som stöttat och pushat, som plockat upp mig när jag rasat, för alla nya vänner jag fått på vägen, för alla som inte sett eller hört något av mig på länge. Utan er hade vi aldrig nått målet. Det hade inte blivit en så otroligt bra "Tina Flognmans Handbollsskola 2015".
Nu hoppas jag att de nya vänskapsbanden vårdas, att all träning och nya kunskaper kommer till nytta och att vi nästa sommar åter ses i Forshaga, då blir det förutom "Sveriges svettigaste handbollsskola" också 10-års kalas. Vem vill missa det???
Detta är det yttersta beviset på att jag lyckades, vår egen 04a sov sött och lycklig och hon är anmäld till nästa års "Tina Flognmnas Handbollsskola", men nu har hon bytt skor och packat fotbollsskydd mm, i morse åkte hon  till Torsby och "Svennis cup". Jag behöver sova lite till, så jag åker upp imorgon och sen får vi se om jag blir med på söndag eller om jag då ligger nerbäddad och fortsätter kampen om det omöjliga, att sova ikapp.
Jag har i alla fall tryckt upp knappen så nu är livet inte pausat utan jag försöker komma tillbaka till vardagen och livet utanför "TFHS", men redan nu finns tankar och idéer inför nästa år. Farfar kom med några, de på Folkets Park med någon och deltagare, instruktörer, lagansvariga mfl har sagt en massa bra saker och även om jag nu är i "mål", så återstår efterarbetet och egentligen kanske det är det som är viktigaste, att dra lärdom, slutsatser, våga säga att detta kan vi göra bättre men för min del handlar det mest om att våga ta till mig alla vackra ord, allt beröm och verkligen våga lita på att det faktiskt inte var en dröm, jag fixade min del och jag gjorde den med beröm godkänt.
 
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar